Email: janwe7@seznam.cz

Digitální učební materiály a webová stránka v práci učitele střední školy

Úvod » Články » Digitální učební materiály a webová stránka v práci učitele střední školy

Slovo DUM se stalo hitem posledních několika let. Měl jsem možnost se na této kampani podílet a nijak jsem se nezlobil. V té době jsem DUMy aktivně využíval několik let. Současně jsem provozoval vlastní webovou stránku, kde byly DUMy k dispozici žákům na internetu.

Rád bych se podělil o některé zkušenosti, které jsem takto získal a mohly by být zajímavé i pro Vás.

Provoz webové stránky

Jestliže IT technologie stojí v pozadí řídících procesů většiny oblastí života společnosti, tak zkušenost s provozem stránky je velmi cenná. Ovládání stránky (www.janwe.cz) a její provoz mi dával možnost se denně podílet na její správě a aktualizaci. Při tom žáci nepřehlédnou zejména žádnou chybu, nebo nepřesnost. Postupem času se na stránce shromáždilo poměrně velké množství studijního materiálu, které bylo třeba udržovat v dokonalé struktuře a aktuálnosti.

Návštěvnost stránky ze strany studentů byla hojná. Důvodem bylo to, že DUMy byly chápány jako základní studijní materiál pro splnění testu, dále zde byly zveřejněny požadavky na referát a prezentaci a vzorové příklady těchto prací. Na snímku je zobrazena návštěvnost webu za školní rok 2013-14.

Dalším důležitým, snad nejdůležitějším důvode pro provoz stránky je, aby si žáci již od prvního ročníku zvykli na elektronickou komunikaci a používání elektronických dokumentů. A je třeba říci, že řadě to dělalo značné problémy.

DUMy

DŮM je forma přípravy na hodinu. Výkladová prezentace, prezentace nebo pracovní list pro samostatnou práci žáků v hodině a test znalostí, byly základní DUMy, které jsem používal. Tvořily základ studijního materiálu žáka a tento byl součástí testovacích otázek. Žák tedy jasně ví, co od něho učitel očekává a jak bude hodnocen. Totéž se týkalo problému maturitních otázek, které se vždy opíraly o DUMy k probraným okruhům.

Negativum, které DUMy do výuky v mém případě přinesly, a které jsem nebyl schopen dostatečně vyřešit, bylo to, že žáci si nepíší na hodině poznámky a při výkladu vyrušují, nebo dělají něco jiného. Ale o tom se chci zmínit jindy.

 

Zpět na výpis


JanWe