Kurz Učíme se učit Na Karmeli
V následujícím článku bych chtěl všechny zájemce seznámit se zkušenostmi kolektivu učitelů ISŠ Na Karmeli v Mladé Boleslavi s vedením intenzivního kurzu, který byl zaměřen na rozvoj záměrného učení se a myšlení u žáků prvního ročníku.
Veškeré informace a poznatky jsou shrnuty v závěrečné zprávě o kurzu, kterou naleznete, a bude vám k dispozici v odkazu na závěr článku.
Rád bych se zmínil o některých aspektech, které zpráva neobsahuje. Zejména se chci zmínit o tom, že pokud filosofii vést studenty k záměrnému myšlení a učení se nepodpoří ostatní učitelé ve svých hodinách v průběhu roku, kurz svůj cíl splnit nemůže. Poznatky z kurzu využije pouze část studentů, kteří již význam této problematiky pochopili na ZŠ.
Pro ostatní je to jen jedna z dalších výukových povinností, která se významem nijak neliší od těch ostatních.
Pouze v situaci, že ve všech předmětech budou studenti vedeni k využívání myšlenkových map, psaní referátů a prezentací podle postupu, který učí žáka komplexně zpracovávat zadané téma, plánovat svou školní práci a k dalším dovednostem dle výběru školy, je šance, že všichni žáci si tento způsob myšlení a práce osvojí.
Zkušenost mě poučila, že jsme zůstali ve svém úsilí osamoceni a kurz je tím pádem předurčen k neúspěchu.
Všichni se jen zaklínáme tím, že nám na klíčových kompetencích žáků záleží. Jejich praktické osvojení se však stále ztrácí v kvantu dalšího učiva.
Vedení školy projekt trpělo, ale dále nijak nepodpořilo. V současné době se smrskl na dva dny bez další perspektivy.
Informace o kurzu zde
Použité výukové materiály zde